• Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör

    Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör   A “Röpike” varró szakkör keretein megismerték a gyermekek a textíliákban rejlő lehetőségeket, az alkotás örömét, a munka által nyújtott elégedettség érzetét. Amikor kézzel varrtunk, akkor jöttem rá, hogy a gyerekek kezében nem sűrűn volt tű és cérna. A cérna végére nem tudtak  csomót tenni. A kézi varrás segítségével készített […]

  • Röpike színjátszó kör

    Röpike színjátszó kör A Röpike színjátszó kör munkáját „A jövő a jelenben rejtőzik” pályázat keretei között 2012. szeptemberében kezdte meg tevékenységét. Csoportunk megalakulása után első fontos feladatunk volt, hogy megismerkedjünk közvetlen környezetünk, Perkáta tárgyi és szellemi kincseivel. Adatokat gyűjtöttünk a falu hagyományairól, népszokásairól. Ellátogattunk Mészáros Zsuzsa otthonába is, ahol megcsodálhattuk kertjét és az általa őrzött […]

  • Pletykáta beszámoló

    ,,A jövő a jelenben rejtőzik” TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázatos drámapedagógiai szakkör egész éves munkájáról szeretnék beszámolni. A gyerekekkel az első elméleti szakasz foglalkozásain közösen megismerkedtünk a helyi népszokásokkal, néphagyományokkal és a Perkátai nevezetességeket is megnéztük. Egy remek délutánt töltöttünk a Nyugdíjas klub tagjaival és megnézhettük Dunaújvárosban a Bánki Donát Gimnázium dráma tagozatának munkáját is.                                                                                                                                     A kreatív szakasz […]

  • Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja

    „Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja, pályaorientációs, részképesség – fejlesztő szakkört” indítottunk a tanulásban akadályozott gyermekek részére. A foglalkozások a Perkáta–Nagykarácsony-Aba Általános Művelődési Központ, „A jövő a jelenben rejtőzik”,TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázat keretein belül,a Művelődési ház szervezésében zajlottak. A foglakozásokat Jákliné Perei Erika és Szöllősiné Móker Ágnes vezették. A szakkör elméleti szakaszában a gyermekeket megismertettük Perkáta kincseivel, […]

  • Nem is olyan egyszerű a kézművesség

    Nem is olyan egyszerű a kézművesség A TÁMOP 3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódszámú, „A jövő a jelenben rejtőzik” elnevezésű pályázat szeptemberben indult Kosárfonó szakkörében, a többi szakkörhöz hasonlóan elméleti alapokkal ismerkedtünk először, Farkasné Csernus Marianna tanítónő segítségével. A kosárfonás alapanyagai, felhasználásuk, fonáshoz való előkészítésük, a háztartásban használt kosártípusok mind terítékre kerültek. Beszéltünk az alapanyag termesztéséről, külön kitértünk a […]

  • Játékkészítő szakkör

      Játékkészítő szakkör   Szeptemberben elindult az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” elnevezésű, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázat. E pályázat keretein belül heti rendszerességgel elindult egy játékkészítő szakkör is. A szakkörön az alkotómunka értékének felismertetése, a kreativitás fejlesztése hangsúlyos helyen szerepelt, valamint az, hogy megismerjék a kézműves pályák szépségeit és nehézségeit […]

  • InTaRzIa szakkör éves beszámoló

    InTaRzIa szakkör éves beszámoló   Az intarziaszakkör célja elsősorban a gyerekek megismertetése a fa csodálatos világával, valamint a fából készíthető dolgok sokoldalúságával. Az intarziaeszközök megismerésén és használatán túlmenően a kreativitásukat és kézügyességüket igyekeztünk a segítőmmel, Molnár Józsi bácsival előtérbe helyezni. A kézügyességük az egy év alatt látványosan sokat fejlődött ami megmutatkozott az elkészült intarziaképeken is. […]

  • Felforgatók! szakkör beszámolója

    Felforgatók! szakkör beszámolója   A Felforgatók! elnevezésű szakkör célja, hogy konkrét tapasztalatszerzés útján kívántuk elérni, hogy a tanulók vizuális látásmódja átértékelődjön, látókörük kiszélesedjen, a kreativitás, az alkotó gondolkodás és cselekvőképesség kialakítása, valamint az egyéniség színeinek kibontakozása volt. Fontosnak tartottuk a csapatszellem elmélyítését, és a helyi hagyományőrzés dokumentálását. A helyi kulturális értékek megismerése, a továbbadás igényének […]

  • Fazekas szakkör

    Fazekas szakkör Az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” -A jövő a jelenben rejtőzik című pályázat fazekas szakköre is szeptemberben indult, Horváthné Horgos Judit volt segítségemre a munka során. Anyag-, és eszközismerettel, az agyagfeldolgozásban használatos gépekkel, eljárásokkal ismerkedtünk. Áttekintettük a tájegységekre jellemző díszítési technikákat, jellegzetes színvilágot. Aztán kézbe vettük az agyagot, megtapasztaltuk alakíthatóságát, összehasonlíthattuk […]

  • Fajáték- készítők éves beszámolója

             Fajáték- készítők éves beszámolója     Az Új Széchenyi Terv, TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, Építő közösségek, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázata, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg 29 656 974 forint 100 %-os támogatással. E pályázat adott lehetőséget, hogy a Fajáték- készítők megmutathassák kreativitásukat. A szakkör résztvevői: 12-15 […]

2013. július 5. Szerző: aniko Nincs hozzászólás

Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör

 

A “Röpike” varró szakkör keretein megismerték a gyermekek a textíliákban rejlő lehetőségeket, az alkotás örömét, a munka által nyújtott elégedettség érzetét.

Amikor kézzel varrtunk, akkor jöttem rá, hogy a gyerekek kezében nem sűrűn volt tű és cérna. A cérna végére nem tudtak  csomót tenni. A kézi varrás segítségével készített tűpárna a kiskalap nagy sikert aratott. A szülőknek is nagyon tetszett.

A méretvételnél elég érdekesen tudtak mérni, voltak hihetetlen méretek, pl.: vállszélesség (A nyaktőpont és a vállcsont között mért méret.) valakinél 30 cm lett, ami esetleg egy felnőtt férfi esetében lehetséges, övéké maximum 13 cm. A legvégén én megmértem őket látva az érdekes méreteket és ez alapján készült el a saját méretükre a blúz. A számolásnál a behelyettesítéseknél is akadtak problémák. Ezért a végén a mért adatokból egy excel táblázat segítségével kiszámoltam a helyes értékeket, amit megkaptak kinyomtatva. A kiadott segédleteket, mint pl.: méretvétel leírás (ábra  + fogalommagyarázat), szabásminta (ábra + magyarázat) nem tudták vagy nem akarták használni. Egyszerűbb volt odahívni, én azért voltam ott, de így nem fejlődött a logikai képességük. A két dokumentumot nem tudták összekötni, bár a számok az ábrán és a magyarázatokon egyértelműen voltak jelölve. Egyik lány a többiekhez képest különösen átlátta a szabásminta készítését. Ő nagyon jó logikai képességekkel rendelkezik. A végére megszenvedtük a szabásmintát. Minden nap végén az aznap szerkesztett részeket vonalról – vonalra átnéztem és feljegyeztem, hogy hol kell javítani.

A gyerekek bátran nyúltak a varrógépekhez, de aztán rájöttek, hogy ha szépet szeretnének vele alkotni az nagyfokú odafigyelést igényel. Főként az interlock varrógép és a hibás varrat felbontása fogott ki rajtuk a legjobban, de mára már ez sem okoz gondot. Volt aki mivel beszélgetett és nem figyelt oda ahova kelet volna, ezért az interlock gép levágott a blúzából egy darabot, így újra kellett szabni az adott alkatrészt. Egyikőjük egy fejtés alkalmával (amit nagyon nem szerettek) kitalálta, hogy a két anyagréteg között ha végigtolja a fejtőt akkor nem kell öltésenként bontani. Hiába szóltam, hogy nem kéne, mert kivágja az anyagot, akkor is fojtatta és bejött. Sajnos ezt nyom nélkül nem lehetett eltüntetni, de újat nem volt hajlandó csinálni így látszik a vágás. A gépekkel először papíron, majd textílián gyakoroltak. Az egyenes és párhuzamos varrással eleinte nagyon sok problémájuk volt, de a szakkör végére már egészen belejöttek.

A december igen mozgalmasan telt a “Röpike” szakkör életében. A hónap eleje a karácsonyi vásárra való készüléssel telt. A felkészülés során az apróságok készítését  nagyon élvezték. A vásáron érdeklődve figyelték a termelők által eladásra kínált portékát.

A lányok február végére már szinte teljesen elkészültek a maguk által szerkesztett szabásmintával, kiszabott és saját kezűleg összevarrt “Röpike ” blúzzal. Mikor elkészültek vele szívesen próbálgatták és mutogatták mindenkinek aki a terem környékén járt, hogy ezt ők csinálták. A második blúz varrásával picit elvoltak maradva.

A precizitás és odafigyelés még nem az erősségük, de fejlődnek. Ha gyakorolni fogják a varrást akkor menni fog, bár önállóan még nem megy nekik. A lányok a végére egyre jobban megbarátkoztak a varrógépekkel. Oda kell nekik nagyon figyelni még, ha a varrásszélesség 1,5 cm akkor az is legyen és nem 1 cm vagy 2 cm. Ebben még van fejlődnivalójuk.

A tanév alatt meglátogattuk a helyi szövőkört, ahol kipróbálhatták a szövést is. Tetszett nekik. Volt két vendégelőadónk Molnárné Horváth Krisztina varrónő és Seres Gézáné, ezenkívül voltunk a dunaföldvári vásárban is. Két iskolát tekintetünk meg a székesfehérvári Árpád Szakképző Iskolát és a dunaújvárosi Aranytű szakiskolát. Júniusban meglátogattuk a helyi varrodát, ahol mindenkit érdekelt, hogy a lábukon levő cipőt hogyan készítik, a hímző varrógép különös figyelmet kapott. Mindenki kipróbálhatta, milyen egy cipő varrógéppel varrni, majdnem sikerült tűt is törni.

A második blúz elkészítésénél, már kevesebb segítséget vettek igénybe a lányok.

Az év végén mikor a Gálán bekellett mutatni a lányoknak a szoknyát, a próbák során tiltakoztak, hogy ők nem akarnak kiállni az emberek elé és biztosan bekell mutatni nekik. De a próbák során úgy tűnt, hogy élvezik és a Gálán történő fellépés esetében is ezt éreztem rajtuk. Hiába tinik és szeretik ha a középpontban lehetnek.

Összességében a lányoknak a varráshoz kell a segítség, de ha gyakorolják akkor akár egy profi varrónő is lehet belőlük egyszer. De ha nem is varrónő, de egy nadrág szárát feltudják hajtani, az már eredmény.

Hima Eszter

varró1.

Szólj hozzá!

Perkáta - Nagykarácsony - Aba ÁMK

Perkáta - Nagykarácsony - Aba
Általános Művelődési Központ

2431 Perkáta Dózsa György u. 15.

Tel/fax: 06-25/522-320

E-mail: igazgato.amk@perkata.hu