• Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör

    Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör   A “Röpike” varró szakkör keretein megismerték a gyermekek a textíliákban rejlő lehetőségeket, az alkotás örömét, a munka által nyújtott elégedettség érzetét. Amikor kézzel varrtunk, akkor jöttem rá, hogy a gyerekek kezében nem sűrűn volt tű és cérna. A cérna végére nem tudtak  csomót tenni. A kézi varrás segítségével készített […]

  • Röpike színjátszó kör

    Röpike színjátszó kör A Röpike színjátszó kör munkáját „A jövő a jelenben rejtőzik” pályázat keretei között 2012. szeptemberében kezdte meg tevékenységét. Csoportunk megalakulása után első fontos feladatunk volt, hogy megismerkedjünk közvetlen környezetünk, Perkáta tárgyi és szellemi kincseivel. Adatokat gyűjtöttünk a falu hagyományairól, népszokásairól. Ellátogattunk Mészáros Zsuzsa otthonába is, ahol megcsodálhattuk kertjét és az általa őrzött […]

  • Pletykáta beszámoló

    ,,A jövő a jelenben rejtőzik” TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázatos drámapedagógiai szakkör egész éves munkájáról szeretnék beszámolni. A gyerekekkel az első elméleti szakasz foglalkozásain közösen megismerkedtünk a helyi népszokásokkal, néphagyományokkal és a Perkátai nevezetességeket is megnéztük. Egy remek délutánt töltöttünk a Nyugdíjas klub tagjaival és megnézhettük Dunaújvárosban a Bánki Donát Gimnázium dráma tagozatának munkáját is.                                                                                                                                     A kreatív szakasz […]

  • Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja

    „Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja, pályaorientációs, részképesség – fejlesztő szakkört” indítottunk a tanulásban akadályozott gyermekek részére. A foglalkozások a Perkáta–Nagykarácsony-Aba Általános Művelődési Központ, „A jövő a jelenben rejtőzik”,TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázat keretein belül,a Művelődési ház szervezésében zajlottak. A foglakozásokat Jákliné Perei Erika és Szöllősiné Móker Ágnes vezették. A szakkör elméleti szakaszában a gyermekeket megismertettük Perkáta kincseivel, […]

  • Nem is olyan egyszerű a kézművesség

    Nem is olyan egyszerű a kézművesség A TÁMOP 3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódszámú, „A jövő a jelenben rejtőzik” elnevezésű pályázat szeptemberben indult Kosárfonó szakkörében, a többi szakkörhöz hasonlóan elméleti alapokkal ismerkedtünk először, Farkasné Csernus Marianna tanítónő segítségével. A kosárfonás alapanyagai, felhasználásuk, fonáshoz való előkészítésük, a háztartásban használt kosártípusok mind terítékre kerültek. Beszéltünk az alapanyag termesztéséről, külön kitértünk a […]

  • Játékkészítő szakkör

      Játékkészítő szakkör   Szeptemberben elindult az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” elnevezésű, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázat. E pályázat keretein belül heti rendszerességgel elindult egy játékkészítő szakkör is. A szakkörön az alkotómunka értékének felismertetése, a kreativitás fejlesztése hangsúlyos helyen szerepelt, valamint az, hogy megismerjék a kézműves pályák szépségeit és nehézségeit […]

  • InTaRzIa szakkör éves beszámoló

    InTaRzIa szakkör éves beszámoló   Az intarziaszakkör célja elsősorban a gyerekek megismertetése a fa csodálatos világával, valamint a fából készíthető dolgok sokoldalúságával. Az intarziaeszközök megismerésén és használatán túlmenően a kreativitásukat és kézügyességüket igyekeztünk a segítőmmel, Molnár Józsi bácsival előtérbe helyezni. A kézügyességük az egy év alatt látványosan sokat fejlődött ami megmutatkozott az elkészült intarziaképeken is. […]

  • Felforgatók! szakkör beszámolója

    Felforgatók! szakkör beszámolója   A Felforgatók! elnevezésű szakkör célja, hogy konkrét tapasztalatszerzés útján kívántuk elérni, hogy a tanulók vizuális látásmódja átértékelődjön, látókörük kiszélesedjen, a kreativitás, az alkotó gondolkodás és cselekvőképesség kialakítása, valamint az egyéniség színeinek kibontakozása volt. Fontosnak tartottuk a csapatszellem elmélyítését, és a helyi hagyományőrzés dokumentálását. A helyi kulturális értékek megismerése, a továbbadás igényének […]

  • Fazekas szakkör

    Fazekas szakkör Az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” -A jövő a jelenben rejtőzik című pályázat fazekas szakköre is szeptemberben indult, Horváthné Horgos Judit volt segítségemre a munka során. Anyag-, és eszközismerettel, az agyagfeldolgozásban használatos gépekkel, eljárásokkal ismerkedtünk. Áttekintettük a tájegységekre jellemző díszítési technikákat, jellegzetes színvilágot. Aztán kézbe vettük az agyagot, megtapasztaltuk alakíthatóságát, összehasonlíthattuk […]

  • Fajáték- készítők éves beszámolója

             Fajáték- készítők éves beszámolója     Az Új Széchenyi Terv, TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, Építő közösségek, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázata, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg 29 656 974 forint 100 %-os támogatással. E pályázat adott lehetőséget, hogy a Fajáték- készítők megmutathassák kreativitásukat. A szakkör résztvevői: 12-15 […]

2013. július 5. Szerző: aniko Nincs hozzászólás

Nem is olyan egyszerű a kézművesség

A TÁMOP 3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódszámú, „A jövő a jelenben rejtőzik” elnevezésű pályázat szeptemberben indult Kosárfonó szakkörében, a többi szakkörhöz hasonlóan elméleti alapokkal ismerkedtünk először, Farkasné Csernus Marianna tanítónő segítségével. A kosárfonás alapanyagai, felhasználásuk, fonáshoz való előkészítésük, a háztartásban használt kosártípusok mind terítékre kerültek. Beszéltünk az alapanyag termesztéséről, külön kitértünk a kártevőkre, hiszen a kötegben vásárolt alapanyag, a belőle font áru minősége, függ attól, hogy a származási hely, mennyire kártevőmentes.

A perkátai Cserna Ottónét, Annus nénit hívtuk meg szakkörünkre előadóként, aki mesélt nekünk arról, hogy családjukban hogyan tanultak meg már kisgyerekként kosarat fonni, hogy a patak parton hol is lehet jó alapanyagot találni a gazdasági kosarakhoz, s hogy ma is felkeresik egy-egy kosárért, ha a háztartásban szükség van rá. A legjobb példa volt tanítványainknak, hiszen ez azt is jelenti, hogy egy faluban is van kereslet a fonott termékek iránt.

A pályázat egyik célja az, hogy felismertesse a gyerekekkel azt, hogy nagyszüleink tudása, a kézművesség ma is olyan keresett termékeket hoz létre, amelyek gyárban, nagyüzemi keretek között nem hozhatók létre, esetleg manufakturális keretek között, illetve kisvállalkozásként azonban jövedelmet termelhet, vagy kiegészítheti a családi költségvetést. Mindkét esetben alapos tudásra, ügyességre, kreativitásra van szükség, amivel nemcsak az általánosan használatos, sok helyen kapható, hanem a saját tervezésű termékek is eladhatók, piacra dobhatók.

A konkrét munka megkezdésekor derült ki a gyerekek számára, hogy egyszerre sok mindenre kellene figyelni, s hogy  a fűzvessző nem mindig „engedelmeskedik”. Ezért a könnyebben kezelhető peddignádból készítettünk kosárkákat. Először csak faalapot használtunk, így az oldalkarókra kellett csak figyelni. Ne dőljenek a fonás irányába és a kosár tervezett formáját kövessék kifelé, vagy befelé. A kosár falát copf, vagy kétpáros szegéssel dolgoztuk el. Fontunk kerek fonószállal, és peddigsínnel is. Kiderült a gyerekek számára, hogy sokkal hamarabb elérhető a megfelelő magasság az 5 mm széles sínnel való munkával, így egyre szívesebben dolgoztak vele.

A következő lépés az emelt fül készítése volt, amit hamar megtanultak, és szívesen alkalmaztak, a négyszögletes kis- és nagytálcák készítésekor is.

A húsvéti vásárra szalvéta technikával is díszítettük a faalapokat. Így nyuszis, tavaszi virágos, hímes tojásos kosarakat, tálcákat kínáltunk eladásra.

Volt, aki a kezdeti sikertelenség hatására átpártolt más elfoglaltsághoz, de aztán látva a szebbnél szebb munkákat, visszajött és újból hozzáfogott a munkához. A türelem, a kitartás, az odafigyelés persze meghozta gyümölcsét, és egyre szebb darabok készültek. Egyenletesebbek lettek a fonatok, a megfelelő irányba álltak az oldalkarók.

Miután elfogytak a faalapok, a kosár alját is fonással készítettük. Kör alakú és ovális aljú kosár egyaránt készült. A klasszikus kosárfülhöz a peddignád elég gyenge, illetve több szál összefogásával lehet csak megfelelő erősségűt kialakítani, így ezzel a fűz kosaraknál próbálkoztunk később, hiszen a továbbiakban újra előkerült a fűzvessző.

A peddignáddal begyakorolt fogások után már nem okozott annyi nehézséget a fűzszálakkal való munka. Nagy bevásárló kosárral a tervek ellenére nem próbálkoztunk, egy kisebb kerek formájút tűztünk ki célul. Tanítványainknak ezen a szakkörön is szembesülniük kellett azzal, hogy a „jó munkához idő kell”. Idő, energia, figyelem, kitartás, koncentráció, és még sorolhatnám. Mindebből sokat tanultak. Sokat változtak a szakköri munka során. Megtanulták értékelni saját és mások kétkezi munkáját, figyelni a másikra, segíteni a másikat.

 

 

Hegedűs Gabriella

kosárfonó 2

kategóriák: Kosárfonó szakkör

Szólj hozzá!

Perkáta - Nagykarácsony - Aba ÁMK

Perkáta - Nagykarácsony - Aba
Általános Művelődési Központ

2431 Perkáta Dózsa György u. 15.

Tel/fax: 06-25/522-320

E-mail: igazgato.amk@perkata.hu