Fazekas szakkör
Az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” -A jövő a jelenben rejtőzik című pályázat fazekas szakköre is szeptemberben indult, Horváthné Horgos Judit volt segítségemre a munka során. Anyag-, és eszközismerettel, az agyagfeldolgozásban használatos gépekkel, eljárásokkal ismerkedtünk. Áttekintettük a tájegységekre jellemző díszítési technikákat, jellegzetes színvilágot.
Aztán kézbe vettük az agyagot, megtapasztaltuk alakíthatóságát, összehasonlíthattuk más képlékeny anyag tulajdonságaival.
Egyszerűen elkészíthető tárgyakkal, játékokkal kezdtük, aztán jött a marokedény, hurkaedény, lapedény. A gipszformába, formára préselt lapokkal könnyebb dolgunk volt. Megtanultunk fület húzni, s foglalkoztunk a különböző fülformákkal is.
A munka várva-várt, de nehezebb része ezek után következett. Megérkeztek a korongok, elkezdődött az igazi ”fazekasmunka”. A gyerekeknek rá kellett döbbennie arra, hogy az agyag nem fogja csettintésre azt „csinálni” amit ők szeretnének, sőt néha önálló életre kel. Meg kell tanulni, hogy milyen fogásokkal lehet rábírni a saját akaratunkat, s hogy ez nem erő kérdése, hanem jó kéztartás, türelem, odafigyelés és sok-sok gyakorlásé. Sokszor vettem észre, hogy nemcsak fizikailag, hanem szellemileg is elfáradtak, hiszen koncentráltan több dologra is figyelni kellett munka közben, hogy eredményesek legyenek, azaz ne szakadjon le a munkájuk. Lassabban is haladtunk a tervezettnél. Nekem arra kellett rádöbbennem, hogy a tervek túlzóak voltak, ezért ki is maradt a tematikából néhány elem, több időt szánva egy-egy fogás gyakorlására. A mai kor gyermekei gyorsan, kevés energiaráfordítással szeretnének eredményre jutni, ezért becsülendő a szakköri csapat kitartása, a kezdeti sikertelenségek ellenére is.
Pályaorientációs alkalmainkon fazekas műhelyt, kiállítást, vásárokat látogattunk, sőt részt vettünk, hogy megízleljék a kézműves szakmákban rejlő lehetőségeket, hiszen a pályázat alapvető célja a kézműves szakmák, mesterségek megismertetése mellett az önálló munkavégzésre, alkotásra nevelés. Saját termék tervezése, megvalósítása, eladása esetleg megélhetési forrást jelenthet vállalkozóként majd a későbbiekben.
Hegedűs Gabriella