Felforgatók! szakkör beszámolója
A Felforgatók! elnevezésű szakkör célja, hogy konkrét tapasztalatszerzés útján kívántuk elérni, hogy a tanulók vizuális látásmódja átértékelődjön, látókörük kiszélesedjen, a kreativitás, az alkotó gondolkodás és cselekvőképesség kialakítása, valamint az egyéniség színeinek kibontakozása volt. Fontosnak tartottuk a csapatszellem elmélyítését, és a helyi hagyományőrzés dokumentálását. A helyi kulturális értékek megismerése, a továbbadás igényének megalapozása, a filmes szakma gyakorlati alapjainak megtanulása, és készség szintű alkalmazása. A művészet ismerete, szeretete, a mozgóképkultúra elmélyítése, helyes irányba terelése elengedhetetlen mozzanat volt a szakkör során, melyet diákjaink maximálisan elsajátítottak. Törekedtünk arra, hogy ismereteiket önállóan szerezzék meg, véleményüket el tudják mondani, fontos volt a szövegalkotási, szociális és digitális kompetenciák gazdagítása, a lényegkiemelő és rendszerező képesség, műsorelemzési és kritikai képesség fejlesztése.
A nyilvános szereplés során elvárható objektivitás és etikus viselkedés elsajátítása, a technikai kép létrehozására szolgáló eszközök kezelői szintű használatának megtanulása. Azoknak az emberi képességeknek a fejlesztése, amelyek segítségével gondolkodásukban a kép funkciót nyer, a különböző környezeti rétegek érzékeltetése, szétválasztása, a filmképelemzés technikájának megalapozása. Az adott pillanat színvonalas megragadásának, megörökítésének az igénye alakuljon ki bennük. A kreativitás kibontakoztatása, az önálló véleménynyilvánítás képességének kialakítása, és az ezekhez elengedhetetlen kooperációs készség, önkritika és igényes munka interiorizációja. Céljaink között szerepelt még, hogy a diákok megismerjék az adott termék reklámozásának és forgalmazásának lehetőségeit és annak fontosságát. Lényeges az, hogy ezáltal fejlődjön kommunikációs képességük, üzleti érzékük, valamint kreativitásuk. A jó üzleti érzék fejlesztése, a helyi kulturális értékek terjesztésének és az elvégzett munka során történt hasznos tapasztalatok kamatoztatása is kulcsfontosságú volt.
A fotó- illetve filmkép elemzési technikájának megalapozása, az adott pillanat színvonalas megragadásának, megörökítésének az igénye megvalósult. A kreativitás kibontakoztatása, az önálló véleménynyilvánítás képességének kialakítása, és az ezekhez elengedhetetlen kooperációs készség, önkritika és igényesség teljességére való törekvés célként jelent meg.
A konkrét tapasztalatszerzés által elértük a gyerekek vizuális látásmódjának átértékelődését, látókörük kiszélesedett.
A tanulók többségénél sikerült a korszerű alkalmazói ismereteket elsajátíttatni, az önálló ismeretszerzés és az önálló, esztétikus filmes anyagok elkészítésének készségét kialakítani.
Minden szakkör vidáman, jó hangulatban telt. A tanulók bepillantást nyertek a filmkészítés világába azáltal, hogy a televíziónál dolgozó előadókat hívtunk meg. Olyan tapasztalatokkal lettek gazdagabbak, melyeket a mindennapi életben kamatoztatni tudnak.
Gergely Ágnes, Gyöngyösi Edit