• Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör

    Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör   A “Röpike” varró szakkör keretein megismerték a gyermekek a textíliákban rejlő lehetőségeket, az alkotás örömét, a munka által nyújtott elégedettség érzetét. Amikor kézzel varrtunk, akkor jöttem rá, hogy a gyerekek kezében nem sűrűn volt tű és cérna. A cérna végére nem tudtak  csomót tenni. A kézi varrás segítségével készített […]

  • Röpike színjátszó kör

    Röpike színjátszó kör A Röpike színjátszó kör munkáját „A jövő a jelenben rejtőzik” pályázat keretei között 2012. szeptemberében kezdte meg tevékenységét. Csoportunk megalakulása után első fontos feladatunk volt, hogy megismerkedjünk közvetlen környezetünk, Perkáta tárgyi és szellemi kincseivel. Adatokat gyűjtöttünk a falu hagyományairól, népszokásairól. Ellátogattunk Mészáros Zsuzsa otthonába is, ahol megcsodálhattuk kertjét és az általa őrzött […]

  • Pletykáta beszámoló

    ,,A jövő a jelenben rejtőzik” TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázatos drámapedagógiai szakkör egész éves munkájáról szeretnék beszámolni. A gyerekekkel az első elméleti szakasz foglalkozásain közösen megismerkedtünk a helyi népszokásokkal, néphagyományokkal és a Perkátai nevezetességeket is megnéztük. Egy remek délutánt töltöttünk a Nyugdíjas klub tagjaival és megnézhettük Dunaújvárosban a Bánki Donát Gimnázium dráma tagozatának munkáját is.                                                                                                                                     A kreatív szakasz […]

  • Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja

    „Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja, pályaorientációs, részképesség – fejlesztő szakkört” indítottunk a tanulásban akadályozott gyermekek részére. A foglalkozások a Perkáta–Nagykarácsony-Aba Általános Művelődési Központ, „A jövő a jelenben rejtőzik”,TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázat keretein belül,a Művelődési ház szervezésében zajlottak. A foglakozásokat Jákliné Perei Erika és Szöllősiné Móker Ágnes vezették. A szakkör elméleti szakaszában a gyermekeket megismertettük Perkáta kincseivel, […]

  • Nem is olyan egyszerű a kézművesség

    Nem is olyan egyszerű a kézművesség A TÁMOP 3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódszámú, „A jövő a jelenben rejtőzik” elnevezésű pályázat szeptemberben indult Kosárfonó szakkörében, a többi szakkörhöz hasonlóan elméleti alapokkal ismerkedtünk először, Farkasné Csernus Marianna tanítónő segítségével. A kosárfonás alapanyagai, felhasználásuk, fonáshoz való előkészítésük, a háztartásban használt kosártípusok mind terítékre kerültek. Beszéltünk az alapanyag termesztéséről, külön kitértünk a […]

  • Játékkészítő szakkör

      Játékkészítő szakkör   Szeptemberben elindult az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” elnevezésű, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázat. E pályázat keretein belül heti rendszerességgel elindult egy játékkészítő szakkör is. A szakkörön az alkotómunka értékének felismertetése, a kreativitás fejlesztése hangsúlyos helyen szerepelt, valamint az, hogy megismerjék a kézműves pályák szépségeit és nehézségeit […]

  • InTaRzIa szakkör éves beszámoló

    InTaRzIa szakkör éves beszámoló   Az intarziaszakkör célja elsősorban a gyerekek megismertetése a fa csodálatos világával, valamint a fából készíthető dolgok sokoldalúságával. Az intarziaeszközök megismerésén és használatán túlmenően a kreativitásukat és kézügyességüket igyekeztünk a segítőmmel, Molnár Józsi bácsival előtérbe helyezni. A kézügyességük az egy év alatt látványosan sokat fejlődött ami megmutatkozott az elkészült intarziaképeken is. […]

  • Felforgatók! szakkör beszámolója

    Felforgatók! szakkör beszámolója   A Felforgatók! elnevezésű szakkör célja, hogy konkrét tapasztalatszerzés útján kívántuk elérni, hogy a tanulók vizuális látásmódja átértékelődjön, látókörük kiszélesedjen, a kreativitás, az alkotó gondolkodás és cselekvőképesség kialakítása, valamint az egyéniség színeinek kibontakozása volt. Fontosnak tartottuk a csapatszellem elmélyítését, és a helyi hagyományőrzés dokumentálását. A helyi kulturális értékek megismerése, a továbbadás igényének […]

  • Fazekas szakkör

    Fazekas szakkör Az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” -A jövő a jelenben rejtőzik című pályázat fazekas szakköre is szeptemberben indult, Horváthné Horgos Judit volt segítségemre a munka során. Anyag-, és eszközismerettel, az agyagfeldolgozásban használatos gépekkel, eljárásokkal ismerkedtünk. Áttekintettük a tájegységekre jellemző díszítési technikákat, jellegzetes színvilágot. Aztán kézbe vettük az agyagot, megtapasztaltuk alakíthatóságát, összehasonlíthattuk […]

  • Fajáték- készítők éves beszámolója

             Fajáték- készítők éves beszámolója     Az Új Széchenyi Terv, TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, Építő közösségek, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázata, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg 29 656 974 forint 100 %-os támogatással. E pályázat adott lehetőséget, hogy a Fajáték- készítők megmutathassák kreativitásukat. A szakkör résztvevői: 12-15 […]

2013. július 5. Szerző: aniko Nincs hozzászólás

Röpike színjátszó kör

A Röpike színjátszó kör munkáját „A jövő a jelenben rejtőzik” pályázat keretei között 2012. szeptemberében kezdte meg tevékenységét. Csoportunk megalakulása után első fontos feladatunk volt, hogy megismerkedjünk közvetlen környezetünk, Perkáta tárgyi és szellemi kincseivel. Adatokat gyűjtöttünk a falu hagyományairól, népszokásairól. Ellátogattunk Mészáros Zsuzsa otthonába is, ahol megcsodálhattuk kertjét és az általa őrzött régi tárgyakat, emlékeket, melyekből nagyon komoly gyűjteménye van. Zsuzsa néni sokat mesélt nekünk gyermekkoráról, az akkori játékokról, szokásokról. Felidézte számunkra a régi perkátai vásári szokásokat, azok hangulatát.

Egy másik alkalommal Rajcsányi Lászlóné, Gizike néni mesélt a régi perkátai színjátszó csoportról, melynek ő is aktív tagja volt. Elmondta, hogy hogyan alakult meg ez a kis csoport és a találkozásokon mivel foglalkoztak.

Perkáta egyik nevezetessége a Kossuth szobor, melyről adatokat gyűjtöttünk és egy alkalommal el is látogattunk oda.

A dunaújvárosi Bánki Donát Gimnáziumban működő dráma szak vendégei lehettünk két alkalommal. Vezetőjük elmesélte, hogy milyen céllal működnek, milyen feladataik vannak, és ezekre hogyan készülnek fel. Egy kis ízelítőt is láthattunk munkájukból, egy rövid karácsonyi történet bemutatásával kedveskedtek nekünk.

Fontos feladatunk volt, hogy a szakkör tagjai játékos gyakorlatok során sajátítsák el a drámai kifejezési formákat, alakuljon ki bennük játékbátorság, szokjanak hozzá a csoporton belüli szerepléshez. Ennek érdekében nagyon sok készségfejlesztő gyakorlatot végeztünk el. Fejlesztettük beszéd- és légzéstechnikai készségüket, ritmusérzéküket, koncentrációs és lazító gyakorlatokat, valamint egyszerűbb interakciós játékokat, kapcsolatteremtő, kommunikációs feladatokat hajtottunk végre. Megtanultuk Perkáta nevezetes táncát a Sudridomot. Nem volt könnyű feladat, de nagyon tetszett a gyerekeknek, nemcsak a mozgás, hanem a zene és a szöveg is. A foglakozások során fejlődött fantáziájuk, figyelmük, koncentrációs képességük. A páros gyakorlatok során megtanultak bizalommal lenni egymás iránt. Különböző technikák segítségével, verbális, vokális és nonverbális eszközökkel jellemezni tudják a történetek, főleg mesék szereplőit.

Nagyon izgalmas volt, amikor egy alkalommal ellátogattunk Dunaújvárosba a Bartók Kamaraszínházba. Olyan helyszínekre juthattunk el, ahova a közönség ritkán tekinthet be. Megnéztük a színpad alatti berendezéseket, kipróbálhattuk a forgószínpadot, tájékoztatást kaptunk a világítás működéséről. Kísérőnk Böröcz György még a színészek öltözőit is megmutatta nekünk, ezután pedig beléphettünk, kellő elővigyázatossággal, a jelmez- és kelléktárba. Végül sétálhattunk a nézőtéren, és a páholyokba is beülhettünk.

A színházban láthattuk Kálnay Adél Szivárványország című regényéből készült színdarab jelmezeit. Erről a darabról beszélgethettünk az írónővel is. Adél elmesélte nekünk, hogyan írta át a regényét forgatókönyvvé, milyen élmény volt színpadon látni művét. Megismertük könyvének néhány részletét, melyekről nagyon tartalmas beszélgetést folytatott a gyerekekkel. Több hasznos, személyiségformáló gondolatot osztott meg velünk.

Színjátszó körünk vállalta két produkció elkészítését. Mindkettőt a felsős csoporttal, a Pletykáta színjátszó körrel közösen valósítottuk meg. Az első a március 15-ei ünnepi műsor összeállítása és bemutatása volt. Móra Ferenc Kuckó király című mesejátékát dolgoztuk fel versekkel és zeneművekkel kiegészítve. A másik produkciót év végén állítottuk színpadra, ez pedig Fazekas Mihály Ludas Matyi című mesejátéka volt. Az előbbi esetében az alkalomhoz méltó módon, átérezve az esemény komolyságát sikerült ünnepi műsort létrehoznunk, az utóbbit pedig a humor és a vidámság jellemezte, játékos szófordulatokkal. Bár témájában és tartalmában nagyon eltérőek voltak az előadások, mindkét esetben nagy sikert arattunk.

A szakkörben elvégzett munka során betekintést nyertünk a színjátszás fortélyaiba, megéreztük a közösen elvégzett munka gyümölcsének ízét, olyan ismeretekkel bővült tudásunk melyek hiteles követendő mintákat nyújtanak hagyományaink megőrzésére.

Horváthné Fischer Katalin

röpike 1.1

Szólj hozzá!

Perkáta - Nagykarácsony - Aba ÁMK

Perkáta - Nagykarácsony - Aba
Általános Művelődési Központ

2431 Perkáta Dózsa György u. 15.

Tel/fax: 06-25/522-320

E-mail: igazgato.amk@perkata.hu