• Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör

    Éves beszámoló “Röpike” varró szakkör   A “Röpike” varró szakkör keretein megismerték a gyermekek a textíliákban rejlő lehetőségeket, az alkotás örömét, a munka által nyújtott elégedettség érzetét. Amikor kézzel varrtunk, akkor jöttem rá, hogy a gyerekek kezében nem sűrűn volt tű és cérna. A cérna végére nem tudtak  csomót tenni. A kézi varrás segítségével készített […]

  • Röpike színjátszó kör

    Röpike színjátszó kör A Röpike színjátszó kör munkáját „A jövő a jelenben rejtőzik” pályázat keretei között 2012. szeptemberében kezdte meg tevékenységét. Csoportunk megalakulása után első fontos feladatunk volt, hogy megismerkedjünk közvetlen környezetünk, Perkáta tárgyi és szellemi kincseivel. Adatokat gyűjtöttünk a falu hagyományairól, népszokásairól. Ellátogattunk Mészáros Zsuzsa otthonába is, ahol megcsodálhattuk kertjét és az általa őrzött […]

  • Pletykáta beszámoló

    ,,A jövő a jelenben rejtőzik” TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázatos drámapedagógiai szakkör egész éves munkájáról szeretnék beszámolni. A gyerekekkel az első elméleti szakasz foglalkozásain közösen megismerkedtünk a helyi népszokásokkal, néphagyományokkal és a Perkátai nevezetességeket is megnéztük. Egy remek délutánt töltöttünk a Nyugdíjas klub tagjaival és megnézhettük Dunaújvárosban a Bánki Donát Gimnázium dráma tagozatának munkáját is.                                                                                                                                     A kreatív szakasz […]

  • Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja

    „Perkáta múltja, a mi jövőnk alapja, pályaorientációs, részképesség – fejlesztő szakkört” indítottunk a tanulásban akadályozott gyermekek részére. A foglalkozások a Perkáta–Nagykarácsony-Aba Általános Művelődési Központ, „A jövő a jelenben rejtőzik”,TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 pályázat keretein belül,a Művelődési ház szervezésében zajlottak. A foglakozásokat Jákliné Perei Erika és Szöllősiné Móker Ágnes vezették. A szakkör elméleti szakaszában a gyermekeket megismertettük Perkáta kincseivel, […]

  • Nem is olyan egyszerű a kézművesség

    Nem is olyan egyszerű a kézművesség A TÁMOP 3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódszámú, „A jövő a jelenben rejtőzik” elnevezésű pályázat szeptemberben indult Kosárfonó szakkörében, a többi szakkörhöz hasonlóan elméleti alapokkal ismerkedtünk először, Farkasné Csernus Marianna tanítónő segítségével. A kosárfonás alapanyagai, felhasználásuk, fonáshoz való előkészítésük, a háztartásban használt kosártípusok mind terítékre kerültek. Beszéltünk az alapanyag termesztéséről, külön kitértünk a […]

  • Játékkészítő szakkör

      Játékkészítő szakkör   Szeptemberben elindult az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” elnevezésű, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázat. E pályázat keretein belül heti rendszerességgel elindult egy játékkészítő szakkör is. A szakkörön az alkotómunka értékének felismertetése, a kreativitás fejlesztése hangsúlyos helyen szerepelt, valamint az, hogy megismerjék a kézműves pályák szépségeit és nehézségeit […]

  • InTaRzIa szakkör éves beszámoló

    InTaRzIa szakkör éves beszámoló   Az intarziaszakkör célja elsősorban a gyerekek megismertetése a fa csodálatos világával, valamint a fából készíthető dolgok sokoldalúságával. Az intarziaeszközök megismerésén és használatán túlmenően a kreativitásukat és kézügyességüket igyekeztünk a segítőmmel, Molnár Józsi bácsival előtérbe helyezni. A kézügyességük az egy év alatt látványosan sokat fejlődött ami megmutatkozott az elkészült intarziaképeken is. […]

  • Felforgatók! szakkör beszámolója

    Felforgatók! szakkör beszámolója   A Felforgatók! elnevezésű szakkör célja, hogy konkrét tapasztalatszerzés útján kívántuk elérni, hogy a tanulók vizuális látásmódja átértékelődjön, látókörük kiszélesedjen, a kreativitás, az alkotó gondolkodás és cselekvőképesség kialakítása, valamint az egyéniség színeinek kibontakozása volt. Fontosnak tartottuk a csapatszellem elmélyítését, és a helyi hagyományőrzés dokumentálását. A helyi kulturális értékek megismerése, a továbbadás igényének […]

  • Fazekas szakkör

    Fazekas szakkör Az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” -A jövő a jelenben rejtőzik című pályázat fazekas szakköre is szeptemberben indult, Horváthné Horgos Judit volt segítségemre a munka során. Anyag-, és eszközismerettel, az agyagfeldolgozásban használatos gépekkel, eljárásokkal ismerkedtünk. Áttekintettük a tájegységekre jellemző díszítési technikákat, jellegzetes színvilágot. Aztán kézbe vettük az agyagot, megtapasztaltuk alakíthatóságát, összehasonlíthattuk […]

  • Fajáték- készítők éves beszámolója

             Fajáték- készítők éves beszámolója     Az Új Széchenyi Terv, TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, Építő közösségek, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázata, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg 29 656 974 forint 100 %-os támogatással. E pályázat adott lehetőséget, hogy a Fajáték- készítők megmutathassák kreativitásukat. A szakkör résztvevői: 12-15 […]

2013. július 5. Szerző: aniko Nincs hozzászólás

 

Játékkészítő szakkör

 

Szeptemberben elindult az Új Széchenyi Terv, - TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0071 kódjelű, “Építő közösségek” elnevezésű, „A jövő a jelenben rejtőzik” című pályázat.

E pályázat keretein belül heti rendszerességgel elindult egy játékkészítő szakkör is. A szakkörön az alkotómunka értékének felismertetése, a kreativitás fejlesztése hangsúlyos helyen szerepelt, valamint az, hogy megismerjék a kézműves pályák szépségeit és nehézségeit is egyben.

A szakkör elméleti részében helyet kapott egy kis játéktörténet, különös tekintettel a perkátai játékokra. A gyerekek anyagismeretet, valamint különböző varrásfajtákat sajátítottak el, megismerkedtek a varrógép szerkezetével, kezelésével, szabásmintákat készítettek, kicsinyítettek, nagyítottak.

Ezt követően elkezdődött az alkotó folyamat, és tanítványaink nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a rájuk váró feladatokba.

Először egyszerű játékokat készítettünk, így csuhébabát, mozgó kezű-lábú agyagbábút, babaszobát peddignádból, kötözött babát és angyalkát. Aztán áttértünk a varrott filcfigurákra. Az elefánt, az egér tetszett a gyerekeknek, a pelenkaöltés már kevésbé. Egyébként is rájöttünk arra, hogy nem mindenki tud bánni a varrótűvel. Már a tű tartása, az öltő mozdulatok sincsenek a gyerekek kezében. Ez az első időben gondot jelentett, hiszen az egyenletes öltésmélység, és öltésszélesség alapvetően befolyásolja az elkészült játék tetszetősségét.

A filcjátékokat az egyszerű waldorf baba követte. Itt megtanítottuk az egyszerű kötözött babafej készítését. A bébijáték testét plüss anyagból varrtuk, keze, lába csomózással alakult ki.

Az ismerkedés a varrógéppel, az egyenes, a kanyarodó varrás, a varrási sebesség kordában tartása már egy másik problémát jelentett. Hamar belelendültek, bár akadtak szögletesre varrt maci kezek, lábak.

A kockás kismaci, majd a nagymaci elkészültét nagyon várták. Hiába fotó alapján választottak, elképzelni sem tudták a szabásminta, az összeillesztési pontok alapján, hogyan is fog majd igazából a kockás flanel anyagból varrt maci kinézni. A nagymacikat az általuk választott szabásmintákból készítették, így azok nem is lettek egyformák. Volt olyan kiállítás, ahol nagyon szerették volna megvásárolni egyik másik darabot.

A textilbabák kategóriájából egy kötözött fejű, fonalhajú babát választottunk, hiszen a babafej elkészítését megalapoztuk a waldorf baba készítésénél. A kötözés itt már karakteresebb arcot eredményez, amit később a szemek, száj megrajzolásával fokozni lehet. A baba ruhájának szabásmintája, színe, díszítettsége, kiegészítői, a baba cipője megint saját választás volt, így eltérő darabokat készítettek.

A varrási, varrógép kezelési nehézségek, az alkalmazott trükkök elsajátítása miatt lassabban haladtunk, így nem készült dauerolt, göndör hajú, kalapos babánk.

Pályaorientációs alkalmainkon nemcsak textilből, hanem papírból, fából, egyéb anyagokból készült játékokkal is találkoztunk. Az óvodamúzeum Martonvásáron, a Hetedhét játékmúzeum Székesfehérváron nemcsak láttat, játszani is enged. Hihetetlen volt számomra, amikor „nagy” lányaim óvodásokként játszottak, az összes kipróbálható játékkal.

A fehérvárcsurgói kastélyban látott porcelánbaba kiállítást is ámuló szemekkel néztük végig. Szebbnél szebb ruhákat, ötletesebbnél ötletesebb megoldásokat láttunk, csodaszép környezetben.

A szakkör résztvevői megtapasztalhatták azt is, hogy milyen érzés, mikor saját portékájukat árulják, hiszen több vásáron – az adventi, a Luca napi, a húsvéti vásáron – is kirakodták az általuk készített árukat. Megtanulták az alkalomhoz felmérni a piaci lehetőségeket, tetszetős, kelendő árut készíteni, saját elképzeléseik szerint változtatott, illetve új formájú darabokat teremteni, másképp értékelni a kézműves termékeket. A pályázatnak célja volt, hogy ezeket a képességeket elsajátítsák, mert ha felnőtt korban is megmarad ez a tudás, akkor családi életükben, vagy akár egy vállalkozásban is kamatoztatni tudják.

 

 

                                                                                                                                  Takács Dóra

Hegedűs Gabriella

Játékkészítő 2.

 

Szólj hozzá!

Perkáta - Nagykarácsony - Aba ÁMK

Perkáta - Nagykarácsony - Aba
Általános Művelődési Központ

2431 Perkáta Dózsa György u. 15.

Tel/fax: 06-25/522-320

E-mail: igazgato.amk@perkata.hu